Direct contact? Mail: directie@verwondering-almere.nl

Home > Over De Verwondering > Verwondering als uitgangspunt

Verwondering als uitgangspunt

Wanneer je school 'De Verwondering' heet, begint het verhaal over onderwijsidealen daar natuurlijk mee: verwonderen.

De VerwonderingDe naam De Verwondering is bewust gekozen. Je verwonderen is voor ons: stil staan bij wat altijd gewoon leek. Je ervaart het daarom als een wonder. Daardoor voel je je overdonderd. Je voelt niet de behoefte om iets te zeggen, je bent er een beetje stil van.

Verwonderen is ook: respect hebben voor jezelf, elkaar en de wereld. Je realiseren dat je deel uitmaakt van iets groots, van een geheel. De Verwondering is een leef- en leergemeenschap waar kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor zichzelf, voor elkaar en voor de omgeving in de breedste zin; waar burgerschap en persoonsvorming zijn geïntegreerd in alle facetten van het onderwijs. Verwonderen is daardoor ook: openstaan voor dat wat de natuur te bieden heeft. Niet uitgaan van een vanzelfsprekendheid, maar op een respectvolle manier kijken en omgaan met. Zodat wij iets terug kunnen geven aan de wereld.

Maar bovenal blijkt uit de naam De Verwondering onze grondhouding ten opzichte van kinderen. Het vraagt een volwassene die verwondering voorleeft, respect toont voor alles wat leeft en het kind de samenhang tussen alle dingen laat onderzoeken en laat ontdekken. Zo staat het ontdekkende kind consequent en continu centraal. Verwonderen vraagt van alle betrokkenen dat ze kijken naar kansen en daardoor mogelijkheden zien, dat ze uitgaan van talenten en deze laten ontwikkelen, op een manier die bij het kind past en aansluit bij de natuurlijke nieuwsgierigheid. Met de handen uit de mouwen en de voeten in de klei! Dat is hoe wij het verschil kunnen maken voor onze kinderen. Dat is onze opdracht, onze taak.

Hoe wij dit vormgeven op De Verwondering