Direct contact? Mail: directie@verwondering-almere.nl

HomeOver De VerwonderingOns ecologische gebouw

Ons ecologische gebouw

In een ecologische school is de natuur leidend om vanuit de ecologische gedachte, de theologische gedachte, de circulaire gedachte en vanuit de wereld van het zich ontwikkelende kind de school te vormen. Het gebouw, de omgeving, de bodem en de weersinvloeden vormen de biotoop waarin de leerlingen en de groeiende (levende) omgeving worden gevormd. Deze biotoop faciliteert het ideale ontwikkelingsklimaat voor haar specifieke bewoners, de kinderen.

Net zoals in de natuur, zal een specifieke gebruiker (leerling) zich graag ophouden in dat deel van de biotoop (gebouw) waar de omstandigheden voor hem/haar optimaal zijn. Er zijn in het gebouw vijf habitats:

  • Onderbouw
  • Middenbouw
  • Bovenbouw
  • Groep 8, gecombineerd met enkele daarbij passende voorzieningen
  • De faciliterende ruimten: de kantoren, spreekkamers, personeelsruimte, enzovoort.

Algemene voorzieningen (centrale ruimte, speelzaal) bevinden zich niet in een specifieke habitat, maar zijn onderdeel van de biotoop (het gebouw). Ze bevinden zich tussen de habitats en in de omringende buitenruimte. De verbinding tussen binnen en buiten en met de omgeving is hier maximaal voelbaar.

De architectuur en het concept

Op basis van bovenstaand concept is het gebouw ontworpen. Het bestaat uit twee verdiepingen en er zijn drie hoofdvolumes, bestaande uit vijf clusters. De centrale ruimte is de spil van het gebouw. In deze ruimte komen: de entree, het podium/trap, de glijbaan, een berging, zitplekken, lees- en luisterhoeken. Vanuit de centrale ruimte is er toegang tot de buitenlokalen, zicht op het dak en toegang naar het dak. Deze ruimte verbindt de clusters (habitats) en verbindt binnen en buiten. Hier ben je je bewust van de omgeving en de natuurlijke aspecten: water, boden, licht, lucht, wind, zon, neerslag, planten, mensen, dieren, geluid, geur, temperatuur, kansen, diversiteit, enzovoort.

De buitenruimten en het speelplein hebben een natuurlijk karakter en zijn voorzien van veel groen. Op het dak van het onderbouwcluster bevindt zich het buitenlokaal. Dit lokaal is deels overdekt, de rest van het dak is begroeid. Er groeien tomatenplanten en er lopen kippen, Hier hebben alle leerlingen direct contact met de natuur.

Op de speelpleinen zijn alle natuurlijke elementen te beleven. Als het regent, klatert het van de dakrand en kunnen de kinderen met het water spelen: het regent, we gaan naar buiten! Kinderen kunnen hier ontdekken en de omgeving nodigt ze daartoe uit.

Ecologisch bouwen

Bij ecologisch bouwen staan de natuur, het milieu en de menselijke gezondheid centraal. Dit gaat verder dan enkel het materiaalgebruik. Er is ook veel aandacht voor de impact van het gebouw op de natuurlijke  omgeving en op de leefbaarheid en gezondheid van de gebruikers. Een ecologisch gebouw beoogt een gezonde geest in een gezond lichaam in een gezond gebouw in een gezonde leefomgeving in een gezond milieu.

Een ecologische school brengt de leerling dichter bij de natuur door allerlei natuurlijke aspecten die alle zintuigen prikkelen: dus meer licht, lucht, groen, water, vormen, kleuren, beelden, geur, zicht, enzovoort. Contact met de natuur vermindert meetbaar de stress en verbetert de cognitieve (leer)functie en de creativiteit. Het welzijn en het welbevinden van de leerlingen verbeteren en dat vergroot de productiviteit en bevordert het onderlinge contact.

Wat betreft het materiaalgebruik zijn fossiele grondstoffen vervangen door natuurlijke en hergroeibare grondstoffen, zijn fossiele brandstoffen vervangen door hernieuwbare groene energiebronnen en wordt rationeel omgegaan met minerale delfstoffen. De ecologische school, met een natuurlijk onderwijsconcept en gemaakt van natuurlijke materialen, straalt dit ook uit. De drie hoofdvolumes staan los en gedraaid ten opzichte van elkaar, waardoor het gebouw een niet-orthogonale, natuurlijke opzet heeft. De open centrale ruimte laat zowel de natuur als de directe omgeving het gebouw in. Er is geen harde grens tussen binnen en buiten.

Ecologisch en duurzaam onderwijs op De Verwondering